dimecres, 20 de març del 2013

Curiositats sobre els escacs



  • Els escacs no és un joc d'atzar, sinó un joc racional, ja que cada jugador decidirà el moviment de les seves peces en cada torn. El desenvolupament del joc és tan complex que ni tan sols els millors jugadors o els més potents ordinadors poden considerar totes les possibles combinacions: encara que el joc només pugui desenvolupar-se en un tauler amb només 64 caselles i 32 peces, el nombre de diferents partides que poden jugar-se (al voltant de 10 elevat a 123) excedeix el nombre d'àtoms en l'univers (al voltant de 10 elevat a 80).



  • Una llegenda explica que un rei hindú estava molt avorrit i un savi li va ensenyar a jugar-hi. Va quedar tan marevellat que li va concendir un desig: el savi va demanar que li recompensés amb la quantitat de blat que resultés de posar un gra de blat a la primera casella, dos a la segona, quatre a la tercera, vuit a la quarta etc, és a dir, 2 elevat a la 63. El rei pensà que amb un sac n´hi hauria prou, però, un cop fet els càlculs, tot el blat de l'India no era suficient per recompensar al savi. Es necessitaven 18.446.744.073.709.551.615 grans de blat. Caldria sembrar  més  de 75 vegades tots els continents de la terra!



  • El joc més llarg teòricament possible és de 5,949 moviments.



  • El joc més curt que acaba en Escac i mat després de només dos moviments, anomenat el mat del boig: 1. g4 i e6, o, e 5,  2. f 3, o, f4 y D h4 Mate.



  • El nombre de possibilitats del recorregut d'un cavall en un tauler d'escacs, és de més de 122 milions.



  • El moviment actual del Peó, que pot avançar dues caselles en el seu primer moviment, en comptes de només una, va ser introduït a Espanya en l'any de 1280.



  • El rècord de moviments sense haver-se fet una sola captura és de 100 mogudes durant la trobada entre Thorton i M. Walker el 1992.



  • Durant la Segona Guerra Mundial, alguns dels més grans jugadors d'Escacs actuaren com desxifradors de codis. Mestres Britànics  participaren en el grup que va desxifrar el Codi Nazi Enigma.



  • El primer joc d'Escacs entre l'Espai i la Terra es va fer en 9 juny 1970 per la tripulació de la nau Soyuz-9 de l'URSS. La partida va acabar en un empat.



  • Deep Blue va ser la primera computadora que va guanyar un campió del món Kasparov.



  • El sistema de Deep Blue treu la seva força de joc principalment, de la força bruta que calcula el sistema central operatiu AIX. Era capaç de calcular 200 millons de posicions per segon. La lògica del seu sistema no és millor que la d'un insecte. Va guanyar Kaspàrov  fent càlculs de possibles variants a una velocitat que sobrepassa qualsevol procés humà.


J. Hervás

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada